Przejdź do głównej zawartości

tarta jabłkowa z kratką

tarta typu apple pie

Miałem przerwę w pieczeniu (nie aż tak długą jak w publikowaniu nowych przepisów, ale wciąż dość długą), więc postanowiłem upiec coś nowego (aby móc podzielić się przepisem tutaj), ale też prostego, żeby się udało ;). Dawno nie robiłem tarty na kruchym cieście na słodko, więc wybór padł właśnie na nią. Najpierw miało być kremowo, lecz potem zobaczyłem jabłka na targu i tak jakoś mnie do nich coś pokierowało. Z tych zachcianek powstała niniejsza tarta typu apple pie. W mojej wersji oprócz jabłek znalazły się jeszcze orzechy włoskie, a w samym cieście także migdały.

Składniki na ciasto półkruche

  • 360 g mąki pszennej
  • 70 g zmielonych migdałów
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia [opcjonalnie]
  • 200 g zimnego masła
  • 50 g cukru pudru
  • szczypta soli
  • 1 jajko

wnętrze tarty:

  • 6 średnich jabłek
  • 3 łyżki cukry waniliowego (lub zwykłego)
  • 200 g orzechów włoskich

Mąkę przesiać do miski, dodać, pokrojone w kostkę masło, zmielone migdały, proszek do pieczenia, cukier puder, sól i jajko. Posiekać składniki nożem, a następnie zagnieść szybko ciasto. Ciasto zawinąć w folię spożywczą i włożyć je na 30-60 min do lodówki.

Orzechy uprażyć na suchej patelni i

posiekać drobno lub zmiksować w blenderze. Jabłka obrać, pozbawić środków nasiennych i pokroić w kostkę. Dno większego garna zalać niewielką ilością wody, wrzucić jabłka, dodać 3 łyżki cukru waniliowego lub 2 zwykłego białego i 2 łyżeczki cukru wanilinowego. Podsmażyć przez kilka minut, mieszając. Odstawić do wystygnięcia.

Wyjąć ciasto z lodówki i podzielić je w stosunku 2:3. Formę na tartę lub tortownicę wysmarować masłem i posypać bułką tartą. Większą część ciasta rozwałkować do formy koła i przenieść do formy, obcinając wystające brzegi. Połową orzechów wysypać dno tarty, wyłożyć na to podsmażone wcześniej jabłka, a następnie posypać pozostałymi orzechami. Mniejszy kawałek także rozwałkować i pociąć na paski. Ułożyć je na wierzchu tarty w formie kratki.

Piec w 190oC przez 25 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 175oC i piec jeszcze przez kolejnych 25 minut. Wyjąć, wystudzić i posypać cukrem pudrem.


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne

stefanka (miodownik)

stefanka zwana też miodownikiem Jedno z moich ulubionych ciast. Niestety, trzeba przyznać zupełnie szczerze, że jest dosyć czasochłonne. Jednocześnie jednak smak stefanki rekompensuje (przynajmniej mi) czas spędzony w kuchni. Stefanka, zwana w niektórych regionach (czy państwach, np. w Czechach) także miodownikiem, nadaje się na każdą okazję: małe przyjęcia, święta czy też po prostu jako niedzielny deser ;).

dyniowe earl grey

ciasto dyniowe earl grey Najwyższa pora wstawić przepis na ciasto robione już dwa tygodnie temu. Gdy tylko zobaczyłem niniejszy przepis w drugiej części  „Jadłonomii” Marty Dymek,wiedziałem, że muszę spróbować go zrobić. Dobrze pamiętam wspaniały smak ciasteczek z dodatkiem herbaty Earl Grey (tam jednak niezaparzonej), na które przepis znajdziecie tutaj . W cieście dyniowym było równie dobrze, a może i lepiej, bo całość jest wilgotna, rozpływająca się w ustach. Aha! tym, którzy „Jadłonomii” nie znają mówię, że przepis jest wegański, więc niech nie dziwi was brak jajek. Ciasto piekłem w dużej keksówce i zrobiłem mniej więcej półtorej porcji przepisu z książki Dymek. Poniżej moje proporcje

nieuTARTA gruszka

tarta gruszkowa Ostatnio dopadło mnie sporo obowiązków, czasu niewiele, a słodkiego się chce. I to dobrego słodkiego, a nie kupnego. Na szczęście tarta to tylko pół godziny roboty, a może nawet mniej. Poza tym to dobry sposób na wykorzystanie kolejnych sezonowych owoców (i to jednych z moich ulubionych) - gruszek :).