Przejdź do głównej zawartości

ciasto z buraków

ciasto czekoladowo-burakowe


O cieście z buraków wspomniała mi pewna moja koleżanka ponad rok temu. Prawdę mówiąc nie zawsze pamiętałem o tym, że takie ciasto istnieje, a i nie było okazji, by je upiec. W końcu jednak kupiłem buraki na zupę krem. Było ich jednak za dużo, a wyrzucać lub zostawiać na zaś ich nie chciałem. Na szczęście przypomniało mi sę burakowe ciasto. Znalazłem przepis [np. tutaj, choć jest na kilku blogach w tej samej wersji], nieco zmieniłem (np. zmniejszyłem ilość cukru, czego nie żałuję) i upiekłem. I tak oto jest: puszyste, wilgotne w środku i zupełnie nowe ciasto. Smak buraków jest wyczuwalny, więc obawiam się, że jeśli ktoś nie lubi tych warzyw, to ciasto nie przypadnie mu do gustu. Dla mnie jest bardzo smaczne.


Składniki:

  • ok. 450 g upieczonych [przepis poniżej] lub ugotowanych i obranych buraków
  • 300 ml oleju
  • 5 jajek
  • 350-375 g mąki
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki kakao kakao
  • 200 g cukru
  • 2-3 łyżeczki cukru wanilinowego
  • szczypta soli
  • 50 g startej gorzkiej czekolady (opcjonalnie)
  • cukier puder do posypania

Buraki pokroić w kostkę, umieścić w naczyniu do blendowania, dodać olej i zblendować. Przelać masę do miski, dodawać kolejno jajka i miksować.

W oddzielnym naczyniu wymieszać przesianą mąkę, proszek do pieczenia, kakao, cukier, cukier wanilinowy i sól. Do suchych składników wlać mokre, wsypać czekoladę i wymieszać łyżką do połączenia składników. Ciasto nie powinno być za rzadkie [konsystencja bardzo gęstej śmietany], można więc dodać nieco mąki, jeśli byłoby takowe.

Ciasto przelać do wysmarowanej masłem i wysypanej bułką tartą keksówki (może być też mała tortownica).

Piec przez 75-80 min. w 175ºC. Po godzinie pieczenia dobrze jest przykryć ciasto folią aluminiową, aby się nie przypaliło.

Studzić przez ok. 30 min. w formie, następnie wyjąć z niej. Posypać cukrem pudrem po całkowitym wystygnięciu.

Pieczone buraki
Buraki umyć, każdy z nich zawinąć w folię aluminiową. Piec przez 60-70 min. w 200ºC. Wyjąć, rozwinąć folię i obrać buraki.





Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne

stefanka (miodownik)

stefanka zwana też miodownikiem Jedno z moich ulubionych ciast. Niestety, trzeba przyznać zupełnie szczerze, że jest dosyć czasochłonne. Jednocześnie jednak smak stefanki rekompensuje (przynajmniej mi) czas spędzony w kuchni. Stefanka, zwana w niektórych regionach (czy państwach, np. w Czechach) także miodownikiem, nadaje się na każdą okazję: małe przyjęcia, święta czy też po prostu jako niedzielny deser ;).

dyniowe earl grey

ciasto dyniowe earl grey Najwyższa pora wstawić przepis na ciasto robione już dwa tygodnie temu. Gdy tylko zobaczyłem niniejszy przepis w drugiej części  „Jadłonomii” Marty Dymek,wiedziałem, że muszę spróbować go zrobić. Dobrze pamiętam wspaniały smak ciasteczek z dodatkiem herbaty Earl Grey (tam jednak niezaparzonej), na które przepis znajdziecie tutaj . W cieście dyniowym było równie dobrze, a może i lepiej, bo całość jest wilgotna, rozpływająca się w ustach. Aha! tym, którzy „Jadłonomii” nie znają mówię, że przepis jest wegański, więc niech nie dziwi was brak jajek. Ciasto piekłem w dużej keksówce i zrobiłem mniej więcej półtorej porcji przepisu z książki Dymek. Poniżej moje proporcje

nieuTARTA gruszka

tarta gruszkowa Ostatnio dopadło mnie sporo obowiązków, czasu niewiele, a słodkiego się chce. I to dobrego słodkiego, a nie kupnego. Na szczęście tarta to tylko pół godziny roboty, a może nawet mniej. Poza tym to dobry sposób na wykorzystanie kolejnych sezonowych owoców (i to jednych z moich ulubionych) - gruszek :).