Przejdź do głównej zawartości

drożdżowe z owocami

ciasto drożdżowe ze śliwkami i jabłkami

Na dworze chłodniej, szybciej robi się ciemno, chce się tylko usiąść z kubkiem kawy lub kakao, otulić kocem i zajadać pyszne  ciasto drożdżowe. Czasem takie proste rozwiązania, wnoszące do mieszkania mnóstwo zapachu prawdziwego domu, są najlepsze. Oczywiście, nie chciałem, żeby było za prosto, choć nie było tu wciąż przepisu na najzwyklejsze ciasto drożdżowe, więc posłużyłem się przepisem z „Kukbuka” na ciasto miodowo-drożdżowe. U mnie w wariancie z jabłkami i śliwkami, jak zwykła nieraz robić moja Mama.



Składniki:

  • 500 g mąki pszennej
  • 120 g masła
  • 250 ml mleka
  • 50 g świeżych drożdży
  • 2 jajka
  • 2 żółtka
  • 40 g cukru
  • 3 łyżki miodu
  • 0,5 kg śliwek
  • 2 kg jabłek [lub inne owoce]

kruszonka:

  • 70 g zimnego masła
  • 50 g mąki
  • 20 g wiórków kokosowych
  • 30 g cukru


Mleko podgrzać, lecz nie gotować. Drożdże rozkruszyć w misce, zasypać cukrem i trzema łyżkami mąki. Zalać połową ciepłego mleka i wymieszać do rozpuszczenia się drożdży. Pozostawić do wyrośnięcia na ok. 30 min.

Mąkę przesiać do miski. Jajka, żółtka i miód wymieszać dokładnie w osobnym naczyniu. Masę jajeczną wlać do mąki, dodać drożdże i wyrobić ciasto za pomocą drewnianej łyżki, wlewając w międzyczasie pozostałe mleko. Wyrabiać do momentu aż pojawią się bąbelki. Podczas wyrabiania wlewać porcjami ciepłe, rozpuszczone masło i wyrabiać jeszcze kilka minut aż ciasto będzie samo odchodzić od łyżki. Posypać ciasto niewielką ilością mąki, przykryć ściereczką i zostawić w ciepłym miejscu na co najmniej pół godziny (ja zostawiłem na godzinę) do wyrośnięcia.

W tym czasie umyć jabłka i śliwki. Jabłka obrać, pokroić w kostkę. Śliwki przepołowić, pozbawić pestek. Masło na kruszonkę posiekać z mąką, wiórkami kokosowymi i cukrem (rozetrzeć palcami).

Wyrośnięte ciasto przełożyć do wyłożonej papierem do pieczenia dużej blachy. Na wierch wysypać jabłka, ułożyć śliwki. Owoce lekko powciskać. Całość posypać kruszonką.

Piec przez 45-50 min w 180⁰C.



Komentarze

  1. Oooo, cisto drożdżowe! Smak dzieciństwa! Pamiętam jak babcia takie ciasto robiła :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No nieźle wygląda to ciasto. Spróbuję zrobić podobne z pomocą mojej kobiety :P

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne

stefanka (miodownik)

stefanka zwana też miodownikiem Jedno z moich ulubionych ciast. Niestety, trzeba przyznać zupełnie szczerze, że jest dosyć czasochłonne. Jednocześnie jednak smak stefanki rekompensuje (przynajmniej mi) czas spędzony w kuchni. Stefanka, zwana w niektórych regionach (czy państwach, np. w Czechach) także miodownikiem, nadaje się na każdą okazję: małe przyjęcia, święta czy też po prostu jako niedzielny deser ;).

dyniowe earl grey

ciasto dyniowe earl grey Najwyższa pora wstawić przepis na ciasto robione już dwa tygodnie temu. Gdy tylko zobaczyłem niniejszy przepis w drugiej części  „Jadłonomii” Marty Dymek,wiedziałem, że muszę spróbować go zrobić. Dobrze pamiętam wspaniały smak ciasteczek z dodatkiem herbaty Earl Grey (tam jednak niezaparzonej), na które przepis znajdziecie tutaj . W cieście dyniowym było równie dobrze, a może i lepiej, bo całość jest wilgotna, rozpływająca się w ustach. Aha! tym, którzy „Jadłonomii” nie znają mówię, że przepis jest wegański, więc niech nie dziwi was brak jajek. Ciasto piekłem w dużej keksówce i zrobiłem mniej więcej półtorej porcji przepisu z książki Dymek. Poniżej moje proporcje

nieuTARTA gruszka

tarta gruszkowa Ostatnio dopadło mnie sporo obowiązków, czasu niewiele, a słodkiego się chce. I to dobrego słodkiego, a nie kupnego. Na szczęście tarta to tylko pół godziny roboty, a może nawet mniej. Poza tym to dobry sposób na wykorzystanie kolejnych sezonowych owoców (i to jednych z moich ulubionych) - gruszek :).