Przejdź do głównej zawartości

marchewkowe z białym musem

marchwiak z musem z białej czekolady


Koleżanka z pracy przyniosła ciasto marchewkowe i tym samym utwierdziła mnie w chęci zrobienia go kolejny już raz. Stanąłem przed trudnym zadaniem: jak po trzech przepisach na ciasto marchewkowe (marchewkowy tort urodzinowy, muffiny, pierwszy marchwiak) zmienić przepis, by na blogu pojawiło się coś nowego. Na szczęście udało się: część mąki pszennej zastąpiłem mąką migdałową, zrobioną własnoręcznie (a raczej własnoblenderowo) z prażonych płatków migdałowych. Wierzch marchwiaka został przyozdobiony, za radą (a może i prośbą) mojej koleżanki, musem z białej czekolady.


Składniki:

  • 200 g mąki pszennej
  • 120 g mąki migdałowej [u mnie z prażonych płatków migdałowych]
  • ponad 3/4 szklanki cukru
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżeczki przyprawy do piernika
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 3/4 szklanki oleju
  • 3 jajka
  • 2 jabłka [może być antonówka]
  • 3-4 marchewki (ok. 300 g)

mus z białej czekolady:

  • 180-200 g białej czekolady
  • 2 jajka (osobno białka i żółtka)
  • 3 łyżki cukru pudru
  • 300 ml śmietanki kremowej 30%
  • szczypta soli 

 
Oba rodzaje mąki zmieszać z cukrem, sodą, proszkiem do pieczenia, przyprawą do piernika i solą. Dodać startą marchew oraz starte jabłka. W osobnym naczyniu zmiksować olej z jajkami. Składniki mokre wlać do suchych i wymieszać. Ciasto przelać do wyłożónej papierem do pieczenia formy i wyrównać. Piec przez 40-45 min. w 180oC. Wystudzić całkowicie.

Mus z białej czekolady
Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej, dodać 5 łyżek śmietany i przestudzić. Do wciąż płynnej czekolady dodać żółtka i zmiksować. W osobnym naczyniu umieścić białka ze szczyptą soli. Ubić na sztywną pianę, dodając stopniowo pod koniec ubijania cukier puder. Kilka łyżek piany dodać do czekolady, wmieszać. Następnie, już delikatniej wmieszać pozostałą pianę.

Schłodzoną śmietanę ubić (chwilę na najwyższych obrotach, potem na niskich). Delikatnie, za pomocą łyżki dodać ubitą śmietanę do masy czekoladowej. Całość przełożyć na wystudzone ciasto i schować do lodówki na co najmniej 4 godziny.



Komentarze

  1. Za chwilę kończę redukcję z aplikacją kcalmar i jak Boga kocham, obiecuję sobie z ręką na sercu, że odbiję sobie i to ciasto idzie na pierwszy ogień!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglądają pięknie, a smakują pewnie jak marzenie :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne

stefanka (miodownik)

stefanka zwana też miodownikiem Jedno z moich ulubionych ciast. Niestety, trzeba przyznać zupełnie szczerze, że jest dosyć czasochłonne. Jednocześnie jednak smak stefanki rekompensuje (przynajmniej mi) czas spędzony w kuchni. Stefanka, zwana w niektórych regionach (czy państwach, np. w Czechach) także miodownikiem, nadaje się na każdą okazję: małe przyjęcia, święta czy też po prostu jako niedzielny deser ;).

dyniowe earl grey

ciasto dyniowe earl grey Najwyższa pora wstawić przepis na ciasto robione już dwa tygodnie temu. Gdy tylko zobaczyłem niniejszy przepis w drugiej części  „Jadłonomii” Marty Dymek,wiedziałem, że muszę spróbować go zrobić. Dobrze pamiętam wspaniały smak ciasteczek z dodatkiem herbaty Earl Grey (tam jednak niezaparzonej), na które przepis znajdziecie tutaj . W cieście dyniowym było równie dobrze, a może i lepiej, bo całość jest wilgotna, rozpływająca się w ustach. Aha! tym, którzy „Jadłonomii” nie znają mówię, że przepis jest wegański, więc niech nie dziwi was brak jajek. Ciasto piekłem w dużej keksówce i zrobiłem mniej więcej półtorej porcji przepisu z książki Dymek. Poniżej moje proporcje

nieuTARTA gruszka

tarta gruszkowa Ostatnio dopadło mnie sporo obowiązków, czasu niewiele, a słodkiego się chce. I to dobrego słodkiego, a nie kupnego. Na szczęście tarta to tylko pół godziny roboty, a może nawet mniej. Poza tym to dobry sposób na wykorzystanie kolejnych sezonowych owoców (i to jednych z moich ulubionych) - gruszek :).